Wynajmowanie powierzchni biurowych – aspekty nie tylko prawne

wynajem biura

Na jakie aspekty wynajmu zwrócić uwagę?

Niewiele przedsiębiorstw stać na nabycie lokalu na własność. Z tego powodu większość decyduje się na wynajęcie lokalu przeznaczonego na prowadzenie działalności. Dwa najważniejsze aspekty, które powinny być brane pod uwagę to cena i lokalizacja. Najczęściej dobra lokalizacja wiąże się z wyższymi kosztami za wynajem. Dlatego należy się zastanowić, co jest ważniejsze, dla poprawnego funkcjonowania danej firmy. Jeśli firma wymaga nieustannego kontaktu z klientem, to lepiej wybrać lokalizację z dogodnym dojazdem np. biura do wynajęcia w pobliżu metra. Czasem lokalizacja na uboczu, ale w pobliżu potencjalnych klientów, może okazać się równie dobrym rozwiązaniem. Zwłaszcza jeżeli nie ma tam jeszcze za dużej konkurencji, to taka lokalizacja może okazać się o wiele lepszym wyborem.

Aspekty prawne

Przed wynajmem należy zwrócić uwagę na to, czy w danym lokalu można założyć działalność gospodarczą. Przed podpisaniem umowy należy też się upewnić, czy został w niej jasno określony cel prowadzenia działalności. Brak takiego zapisu może spowodować, że lokal zostanie uznany za wynajęty pod cele mieszkaniowe, co może prowadzić do zerwania umowy. Należy sprawdzić też status wynajmującego, od tego zależy, czy otrzymamy fakturę VAT  23% za wynajem, którą będziemy mogli odliczyć. W przypadku, kiedy wynajmujący nie ma możliwości wystawienia faktury VAT 23%, nie jest to od razu wielkim minusem – może to oznaczać, że zapłacimy mniej za wynajem. Decydując się na założenie firmy w danym lokalu, musimy brać pod uwagę, że od tego tez będzie zależało, w jakim Urzędzie Skarbowym będziemy się rozliczać. Od lokalizacji lokalu zależy więc to, do jakiego Urzędu Skarbowego będziemy musieli się zgłosić, jeśli chodzi o VAT. Może być to inny adres niż ten, w którym rozlicza się z podatku dochodowego przedsiębiorca. Kolejnym aspektem, na który powinno się zwrócić uwagę, jest kwestia rozliczenia mediów. Należy przy tym pamiętać, że jeśli działalność firmy nie wymaga korzystania np. z gazu, to uwzględnienie go w rozliczeniu firmowym, może zostać zakwestionowane przez urzędników. Do rozliczenia mediów nie są wymagane faktury wystawione na dane przedsiębiorcy. Można je rozliczać na podstawie umowy, która świadczy o tym, że to przedsiębiorca jest odpowiedzialny za opłacanie mediów lub na podstawie dowodów zapłaty. Przed podpisaniem umowy należy też się upewnić, czy został w niej jasno określony cel prowadzenia działalności.

Warszawa Praga-Północ

Formularz kontaktowy

Copyright © 2017 RATUSZOWA 11 – Wynajem powierzchni. Wszyskie prawa zastrzeżone.